Jiří Hejda: Žil jsem zbytečně | Recenze

Výřez fotografie z vyhlášení 1. pětiletého plánu v Ústřední plánovací komisi dne 1.10.1947.
Zleva K. Gottwald, Dr. Jiří Hejda a ing. Hauptmann.

Výborná kniha, která čtenáře provede podstatnou částí obyčejného života neobyčejného člověka na území Československa a to v průběhu téměř celého minulého století. Jiří Hejda (1895−1985) byl spisovatelem, novinářem, ekonomem, politikem, podnikatelem a také po dvanácti a půl letech amnestovaným doživotním vězněm odsouzeným komunistickým režimem v procesu s Miladou Horákovou [1].

Na knize je cenné, že zlomové historické okamžiky, které ovlivňovaly miliony, pokud ne rovnou miliardy lidí na této planetě, popisuje nejen z pohledu aktuálně profesního, ale i očima člena početné rodiny. Nápadníka své budoucí manželky, manžela, otce, dědečka a v neposlední řadě i druha.

Pro čtenáře, který neměl dostatečně vzdělané a nebo zodpovědné rodiče nebo prarodiče, to bude exkurze do zcela nepoznaných polic knihovny o jeho domovině, pro ty ostatní velmi zajímavé rozšiřující opakování. Jako součást zdejšího záměrně pokřiveného vzdělávacího systému se čtenář téměř nic, co je obsahem knihy, v žádném případě otevřeně dozvědět nemohl.

O tom, jak odvedenec viděl první světovou válku, za jaké situace a v jakých náladách vznikala naše republika, co to ve skutečnosti bylo Československo v době před druhou světovou válkou, jak si stálo Slovensko a jak o našem státě smýšleli naši blízcí i vzdálení evropští sousedé a jak se na nás díval zbytek světa.

Pokud čtenář nepatří mezi ignoranty, kterému je i dnešní společenský a politický život volný jako stokrát opraný dědečkův svetr, najde zde příběh o tom, jak se dala udělat kariéra, pokud byl člověk pracovitý, slušný a nejen odborně dostatečně pevný v kramflecích. Je mu také otevřeně popsána spolková a politická struktura před i poválečného Československa a jednotlivé postavy zde jsou plně jmenovány bez trapných krycích náznaků. Čtenářem samotným následně provedená projekce směrem k dnešní politické situaci, jejím protagonistům a jejich historickým replikám mu jistě pomůže mnohem lépe identifikovat bezskrupulózní lháře a nebo trapné nevzdělance.

I když kniha může svým příkrým titulem svádět k zjednodušující uplakané autorově nálepce, opak je pravdou. Čeká na vás vzdělaný a neobyčejně silný muž, kterého budete mít možnost poznat v mnoha jeho životních rolích, ve kterých nepochybně obstál. A to i přesto, že od celkového hodnocení odečtete jeho zcela jistě přítomný subjektivní pohled na konkrétní osoby a nebo události. Toto jsou ty přirozené vzory, které nejsou diktovány režimy. Úcta k takovým lidem se nemusí ani schvalovat, natož pak vynucovat. Hlava sama cítí, že chce být bez pokrývky. Čest jeho památce.

Jiří Hejda: Žil jsem zbytečně @ ksm

O programu

Brno Patriot, Jogger, Biker, Reader, Scribbler, Avid Fan of Motorcycles, Science, Cosmology, UFO Phenomenon & Apple's Stuff.

Tagged with:
Zasláno do Articles, Books, Business, Capitalism, Communism, CZE, Democracy, eBook, Economy, Ethics, History, Human Rights, Jiří Hejda, Law, Law Trial, Leftists, Order, Politics, Resistance, Review, Socialism, Society, StB, Writers, WWI, WWII

Member of The Internet Defense League

Jiří Kuběna, básník
"Vždycky jsem cítil ponížení, že musím do nějakých obskurních rubrik psát: národnost česká, když jsem Moravan, ne Čech. Moje vlast je Morava a žádné Čechy, a už vůbec ne infámní, hrůzné, bohorouhačské Česko, ten obludný výplod našeho zdivočelého, prohnilého, nekonečně zkorumpovaného, nestoudného, každou sebemenší hodnotu okamžitě špinícího, rozkládajícího, relativizujícího liberalismu."
Březen 2013
M T W T F S S
« Feb   Apr »